5 nieoczywistych zastosowań druku 3D w szkole – Drukarka Banach 3d


Drukarka 3D w szkole ma praktycznie nie ograniczone zastosowanie w edukacji. Jedyną barierą wydaje się być pomysłowość nauczycieli i uczniów. Mimo to najczęściej drukowane są tak tradycyjne pomoce jak figury geometryczne, modele budowli czy wizerunki znanych osób z historii. To zdecydowanie za mało by mówić o pełnym wykorzystaniu potencjału edukacyjnego, który tkwi w tej technologii. Dlatego poniżej prezentujemy 5 nieoczywistych zastosowań druku 3D w edukacji.

Po pierwsze: nagradzanie zdolnych uczniów

Docenianie i nagradzanie uczniów za ich wysiłki, starania i efekty jest ważnym elementem edukacji. Same oceny lub słowna pochwała czasem okazują się być niewystarczające. Uczeń doceniony może się pochwalić nagrodą, którą otrzymał za swój wysiłek i wzbudzić podziw wśród kolegów i koleżanek. Jest to o tyle ważny aspekt wynagradzania uczniów, iż pozwala w ten sposób motywować również innych do większych starań, bo któż nie chciałby otrzymać atrakcyjnej nagrody, która byłaby podziwiana przez wszystkich w klasie. Poza standardowymi nagrodami, które znajdowały się w asortymencie nauczyciela, czyli ocenami, słowną pochwałą lub drobnymi słodyczami i symbolicznymi najczęściej samodzielnie wykonanymi nagrodami można teraz dodać wydruki 3D. Taką przykładową nagrodą za wysiłek i starania może być model mądrej sowy czy statuetka z cyfrą „1” symbolizująca zwycięzcę. Możliwość drukowania ulubionych postaci z bajek i filmów animowanych to kolejny pomysł na nagrody dla uczniów, które z pewnością będą cenionymi i motywującymi nagrodami w oczach wszystkich dzieci. Upodobania i moda na dziecięcych idoli może szybko się zmieniać, a za sprawą szkolnej drukarki 3D podążanie za uczniowskimi trendami jest nie tylko tanie, ale i łatwe.

Po drugie: trofea

Szkoła od najmłodszych lat nie tylko uczy, ale również daje szansę do rozwijania zdolności. Zawody piłkarskie, lekkoatletyczne czy też siatkarskie są typowymi zawodami, które szkoły chętnie i cyklicznie organizują dla swoich uczniów. Z pomocą drukarki 3D każdego uczestnika można obdarować symbolicznym spersonalizowanym medalem, który będzie zawierał inicjały każdego z zawodników – prawda, że taki medal zrobi wrażenie na uczniach? Choć często w szkołach podstawowych rodzą się przyszłe nadzieje na najlepszych piłkarzy, lekkoatletów czy też pływaków, to nie samym sportem szkoły żyją. Również pozostałe konkursy: plastyczne, matematyczne, przyrodnicze czy ortograficzne mogą stać się znakomitym pretekstem, by wykorzystać szkolną drukarkę 3D i z jej pomocą stworzyć oryginalne puchary lub statuetki dla biorących w nich udział uczniów. W ten sposób można niewielkim kosztem tworzyć i wręczać spersonalizowane nagrody, które z pewnością będą efektownie wyglądać w szkolnej gablocie lub na uczniowskich półkach.

Po trzecie: to się wydrukuje

Szkoła to żywy organizm, w którym każdego dnia tysiące przedmiotów jest narażonych na zużycie lub uszkodzenie. Choć drukarka 3D w szkole nie pozwala (jeszcze) na wydrukowanie i zastąpienie zniszczonego krzesła nowym, to wykorzystanie technologii druku w trójwymiarze może okazać się pomocne w sytuacji, gdy drobnej naprawy wymagają przedmioty składające się z niewielkich elementów. Internet pełen jest darmowych projektów modeli będących elementami większych przedmiotów, które można wydrukować na szkolnej drukarce 3D. Można odmienić szkolną rzeczywistość drukując np. takie przedmioty jak kolorowe uchwyty, stojaki, czy też elementy wyposażenia biurek.

Po czwarte: projektuj i drukuj

Tworzenie projektów 3D jest zadaniem, które wykracza poza standardowe wykorzystywanie drukarki 3D w szkole, ale nie jest niemożliwe. Skoro szkoła posiada drukarkę, to warto ten fakt wykorzystać nie tylko do druku gotowych projektów (zobacz bazę gotowych projektów 3D Banach3d.pl), ale również samodzielnego projektowania przedmiotów, które zostaną później wydrukowane. Popularność technologii druku 3D, swobodny dostęp do narzędzi umożliwiających projektowanie modeli w trójwymiarze oraz wrodzone zdolności młodych uczniów do przyswajania nowoczesnej technologii sprawiają, że zajęcia z projektowania modeli i ich drukowanie nie są niemożliwe. Opanowanie podstawowych programów do tworzenia trójwymiarowych modeli nadających się do druku jest łatwiejsze niż mogłoby się wydawać. Przy odrobinie dobrej woli oraz kilkudziesięciu minut klikania można samodzielnie odkryć najważniejsze funkcje programu 3D Builder (standardowego programu dostępnego w Windows 10), a w efekcie stworzyć własny projekt 3D.

Po piąte: drukarka 3D w szkole to dopiero początek

Drukowanie modeli 3D nie musi być celem samym w sobie, a jedynie narzędziem służącym do realizacji innych planów. Modele 3D mogą ułatwić realizację tego, co jeszcze do niedawna było niemożliwe. Trójwymiarowe przedmioty potrzebne do przygotowania szkolnego teatrzyku wydaje się być naturalnym sposobem wykorzystania drukarki – podobnie jak drukowanie modeli 3D, które pozwolą zrealizować budowaną z pietyzmem makietę historycznego wydarzenia realizowanego przez szkolne kółko historyczne. A wykorzystanie drukarki 3D w drukowanie elementów, które posłużą do budowy robota, drona lub zdalnie sterowanego pojazdu podczas szkolnych zajęć z robotyki wydaje się być wprost idealnym pomysłem.

Drukarka 3D w szkole może mieć wiele oczywistych i mniej oczywistych zastosowań, a wszystkie one będą służyły realizacji dwóch celów. Po pierwsze: wyposażenie szkół w pomoce dydaktyczne stanie się nie tylko prostsze, ale i tańsze. Po drugie może stać się świetnym narzędziem służącym rozwojowi dodatkowych zdolności uczniów i pobudzania ich kreatywności.

Laboratorium druku 3D czyli magia, technika i kreatywność w jednym

Czy można sobie wyobrazić laboratorium przedmiotowe, które może być tak samo użyteczne podczas lekcji matematyki, fizyki, chemii czy geografii? Odpowiedź brzmi: tak. Laboratorium druku 3D wprowadza szkołę w zupełnie nową epokę nauki, zarówno przedmiotów ścisłych jak i humanistycznych.
Druk 3D – nowa jakość edukacji

Co nowego może dać druk 3D edukacji? Można przewrotnie odpowiedzieć: a czy jest coś czego może nie dać? Możliwości wykorzystania zarówno pojedynczej drukarki, jak i całego Laboratorium druku 3D, są ogromne. Zacznijmy od tego, że szkoła wyposażona w taki sprzęt może w tani i prosty sposób drukować pomoce dydaktyczne, które zazwyczaj są drogie lub w ogóle niedostępne w sprzedaży. Już sama możliwość tworzenia pomocy i wykorzystanie ich na lekcjach wpływa na sposób prowadzenia zajęć i zwiększa efektywność.

Szkolne laboratorium druku 3D to również świetne narzędzie wspomagające pracę metodą projektu, która jest jedną z bardziej efektywnych metod nauki. Dzięki Laboratorium praca nad projektem jest dużo ciekawsza i bardziej angażuje uczniów.

Każdy nauczyciel zdaje sobie sprawę z tego, że nauka poprzez doświadczenie oraz nauka poprzez kontakt z fizycznym przedmiotem czy modelem jest znacznie bardziej skuteczna od posługiwania się opisami czy zdjęciami. Za pomocą druku 3D możemy wspólnie z uczniami zaprojektować i wydrukować różne przedmioty, które spełnią rolę pomocy dydaktycznych. Koszt ich wytworzenia jest tak niski, że bez odrobiny zwątpienia można określić drukarkę 3D mianem ksero XXI wieku. Dzięki temu szkolną drukarkę 3D można wykorzystywać jako powielacz trójwymiarowych pomocy dydaktycznych, które można rozdać uczniom podczas lekcji. Przedmioty z druku 3D sprawdzają się także jako nagrody motywujące do nauki.
Innowacyjna edukacja wspiera gospodarkę

Z raportu przygotowanego przez ekspertów wynika, że kształtowanie wśród uczniów kompetencji sprzyjających tworzeniu innowacji będzie kluczowym elementem dalszego rozwoju polskiej gospodarki.

W polskich szkołach trwa rewolucja cyfrowa. Jedną z technologii XXI wieku jest właśnie druk 3D. To prosty sposób na wprowadzenie do każdej szkoły innowacyjnej metody nauczania.

Laboratorium druku 3D – takie to proste a tyle korzyści!

Laboratorium w szkole to doskonałe narzędzie dla uczniów do samodzielnego, naukowego poznawania świata. Walory te zachowuje również laboratorium 3D, które przenosi poziom edukacji na zupełnie inny, nowy obszar pracy z uczniami. Nasze laboratorium dokonuje tego nie tylko poprzez kontakt z gotowymi modelami 3D, których druk jest prosty dzięki wykorzystaniu pakietu Banach 3D (drukarka 3D + dedykowana dla edukacji platforma projektów 3D), ale również poprzez korzystanie z długopisów 3D będących jednym z elementów laboratorium Banach. Z ich pomocą zwykłe rysunki zmieniają się w trójwymiarowe modele, które w pełni oddają istotę „rysowanego” przedmiotu. Zaletami są łatwość obsługi i widoczne od razu efekty – przedmiot 3D powstaje już po kilku minutach.
Pracownia Banach 3D, czyli co?

Pracownia składa się z kilku elementów. Oczywiście z drukarki Banach 3D, ale również długopisów 3D (z powerbankami) i bezpiecznego materiału do druku w dwudziestu różnych kolorach. Do zajęć przyrodniczo-matematycznych dołączamy szablony do pracy-karty pracy, które nadają się szczególnie na lekcje z długopisami 3D, można także korzystać z bazy gotowych projektów (przeznaczonych dla polskich szkół, zbiór jest sukcesywnie powiększany) druku 3D. Dzięki temu już pierwszego dnia od pojawienia się laboratorium druku 3D w szkole można włączyć je do zajęć.

Laboratorium druku 3D (tak jak każda nowość na rynku edukacyjnym) musi znaleźć swoich zwolenników i propagatorów by stać się powszechnym i przełomowym rozwiązaniem podnoszącym poziom edukacji w Polsce. Wierzymy, że ogrom możliwości, jakie daje trójwymiarowa technologia druku 3D oraz wsparcie merytoryczno-techniczne, które stoi za ideą Banach3D, pozwoli zmienić sposób nauki w polskich szkołach i da uczniom okazję do rozwoju zupełnie nowych kompetencji.

Bryły geometryczne z drukarki 3D

Lekcja geometrii z wykorzystaniem wydrukowanych modeli brył geometrycznych nie jest czymś oczywistym. Pomimo tego że druk 3D stał się tani i w zasięgu możliwości większości szkół, to nie jest on powszechnie stosowany, a szkoda, bo…

bo jak pokazuje przykład jednej z wielkopolskich szkół takie pomoce świetnie sprawdzają się podczas lekcji. Możliwość wydrukowania modeli figur geometrycznych takich jak kula, stożek, walec, sześcian itd. jest niewielkim kosztem mieszczącym się między złotówką a 3 zł (w zależności od wielkości bryły).

Kolejnym argumentem przemawiającym za wykorzystaniem drukowanych brył w trakcie lekcji geometrii jest możliwość drukowania ich dowolnej ilości w szkole. Ułatwia to prowadzenie lekcji, podczas których każdy uczeń może dotknąć figury geometrycznej, a nawet zaznaczyć na niej kąty czy linie.

Prowadzenie lekcji z wykorzystaniem wydrukowanych modeli 3D brył przyczynia się także do większej efektywności przekazywania wiedzy. Nauczyciel omawiając poszczególne bryły geometryczne nie musi wyłącznie polegać na wyobraźni uczniów i rysunkach na tablicy. Możliwość dotknięcia modelu każdej bryły jest znakomitym sposobem angażującym zmysł dotyku w trakcie lekcji. W ten sposób ilość informacji, które docierają do mózgu, jest większa, co ostatecznie pozwala na lepsze zapamiętanie lekcji.

Wykorzystanie modeli 3D figur geometrycznych podczas lekcji to ciekawszy sposób prowadzenia zajęć i potwierdzony sposób na zwiększenie zaangażowania uczniów. Przejście od modelu podawczego polegającego na wykładaniu treści podstawy programowej poprzez pracę przy tablicy i korzystanie z tradycyjnych pomocy dydaktycznych na rzecz nowoczesnego sposobu nauki przynosi wymierne korzyści. Potwierdzają to opinie nauczycieli i uczniów, którzy brali udział w lekcjach geometrii z wykorzystaniem drukowanych brył geometrycznych.

Z pomocą druku 3D jest możliwe wyposażenie za niewielkie pieniądze pracowni matematycznej w wiele przydatnych do realizacji podstawy programowej pomocy dydaktycznych. Bryły geometryczne, ich przekroje, małe i duże modele mogą w ciągu kilku godzin powstać na szkolnej drukarce 3D.

Niski koszt druku umożliwia również rozdawanie drukowanych modeli brył geometrycznych uczniom na własność. Jest to możliwe dzięki temu, że koszt druku modelu 3D jest wielki, wobec czego szkoła nie jest narażona na utratę cennych pomocy dydaktycznych.

Po co szkole drukarka 3D?

Po co drukarka 3D w szkole podstawowej? Czy drukarka 3D jest kolejną technologiczną zabawką, która nie wnosi zbyt wiele do edukacji? A może druk 3D to tylko chwilowy i modny pomysł, który szybko przeminie? Poznaj 6 przykładów wykorzystania technologii druku 3D w edukacji, zanim wyrobisz sobie zdanie.
1. Narzędzie do nauczania metodą projektu

Metoda projektu jest jedną ze skuteczniejszych metod edukacji. Samodzielna praca ucznia lub grupy uczniów nad projektem, którego ramy i kryteria realizacji zostały wcześniej określone, wydają się być wprost idealną okazją do wykorzystania drukarki 3D. Przykładowe wykorzystanie technologii druku trójwymiarowego w realizacji takich projektów szkolnych jak zaprojektowanie i wykonanie modelu historycznych budowli jest jak najbardziej możliwe. W ten sposób uczniowie mogą lepiej poznać cechy charakterystyczne najbardziej znanych budowli z historii (zarówno tych, które przetrwały do naszych czasów, jak i tych których już nie ma), ich dokładny wygląd oraz przeznaczenie. Innym pomysłem na wykorzystanie druku 3D i nauki poprzez metodę projektu jest odkrywanie prehistorycznych zwierząt za pomocą trójwymiarowych modeli dinozaurów.

Wydruki modeli 3D same w sobie nie muszą być celem pracy metodą projektową, ale mogą stać się znakomitym ukoronowaniem pracy uczniów zaangażowanych w projekt. Co więcej planując wykorzystanie metody projektowej warto pomyśleć o takiej formie realizacji, która będzie atrakcyjna dla uczniów a projektowanie, jak i sam wydruk 3D z pewnością są zajęciami interesującymi współczesnych nastolatków.
2. Połączenie świata wirtualnego z rzeczywistym

Uczniowie mają wiele okazji do realizacji swoich planów i pomysłów w świecie wirtualnym. Z pomocą niezliczonych programów graficznych, aplikacji oraz gier komputerowych mogą stać się twórcami prac plastycznych, budowli czy też wirtualnych miejsc i przedmiotów. Drukarka 3D pozwala większość wirtualnych projektów urzeczywistnić poprzez ich wydruk. Z pomocą druku 3D uczeń, który zaprojektował własną wersję ulubionej gry, może ją stworzyć drukując pionki, elementy zestawu czy też pudełko potrzebne do przechowywania.

Innym przykładem urzeczywistnienia wirtualnych marzeń może być modelarstwo i okazja do drukowania trójwymiarowych figur czy elementów scenografii znajdującej się na makiecie. Szkolna drukarka 3D pozwala również na tworzenie przedmiotów codziennego użytku na podstawie własnych projektów, które można używać na co dzień. Łatwość, z jaką dzieci opanowują technologię komputerową, sprawia, że już uczniowie klas czwartych szkoły podstawowej będą w stanie samodzielnie zaprojektować takie przedmioty jak uchwyty, pojemniki, przegródki czy też unikatowe etui na smartfon, które realnymi przedmiotami staną się za sprawą druku 3D.
3. Obudź w uczniach pasję do tworzenia

Wykorzystywanie szkolnej drukarki 3D to również znakomita okazja dla nauczycieli, którzy mogą zaplanować nową formę zajęć lekcyjnych. Dostęp do drukarki 3D pozwala realizować zajęcia, których celem może być zaplanowanie i powstanie projektu 3D oraz jego późniejszy wydruk. W ten sposób nauczyciel uatrakcyjnia lekcje i do klasycznych zajęć z wykorzystaniem plasteliny, farb, kredek czy wycinanek dodaje wydruk 3D. Sam etap tworzenia projektu 3D w programie komputerowym jest działaniem złożonym i trudnym do realizacji w klasach wczesnoszkolnych. Jednak praca koncepcyjna zakładająca burzę mózgów, wymianę pomysłów i wybór tego najlepszego, który następnie stanie się komputerowym projektem 3D, a ostatecznie gotowym trójwymiarowym wydrukiem, jest realnym zarysem zajęć nawet z najmłodszymi uczniami. Jest to możliwe dzięki temu, że obsługa takich drukarek 3D jak Banach 3D jest niezwykle prosta i intuicyjna, dając tym samym możliwość wykorzystywania technologii druku 3D bez posiadania skomplikowanej i technicznej wiedzy.
4. Tani i wygodny dostęp do pomocy dydaktycznych

Choć druk 3D można uznać za przełomową technologię, która wiele wniosła do takich dziedzin jak medycyna, przemysł czy edukacja, to nie należy się jej zbytnio obawiać i postrzegać jako niedostępną. Dziś korzystanie z trójwymiarowego druku jest niewiele droższe od kserokopiarki. Dlatego też drukarka 3D bywa często określana jako ksero XXI wieku zarówno ze względu na jej dostępność, szerokie zastosowanie jak i koszty eksploatacji. Dzięki temu możliwe jest przygotowanie tanich, efektywnych i skutecznych pomocy dydaktycznych dla każdego ucznia biorącego udział w zajęciach lekcyjnych. Odpowiadając na pytanie po co drukarka 3D w szkole trzeba stwierdzić, że jest ona przede wszystkim źródłem nowych pomocy dydaktycznych na każdym poziomie edukacji.
5. Drukuj to, co potrzebujesz

Możliwość drukowania własnych samodzielnie zaprojektowanych pomocy dydaktycznych to kolejny argument przemawiający za tym, że druk 3D jest świetnym rozwiązaniem dla szkół. Nauczyciel, który może wydrukować pomoce dydaktyczne, nie musi już martwić się o to skąd weźmie pieniądze na zakup przydatnych w lekcjach materiałów, gdyż koszt druku jest często kilkadziesiąt razy mniejszy od ceny zakupu gotowych pomocy. Drukarka 3D to również znakomite narzędzie dla kreatywnych nauczycieli szukających oryginalnych pomocy dydaktycznych, których nie ma w sprzedaży. Ich nieszablonowe podejście do pracy wsparte technologią druku 3D pozwala tworzyć fantastyczne pomoce.
6. Zepsuło się? Wydrukuj brakującą część!

Każda szkoła to żywy organizm, a lekcje z udziałem uczniów bywają żywiołowe, co w konsekwencji może skutkować uszkodzeniem niektórych pomocy dydaktycznych. Z pomocą druku 3D można w tani i prosty sposób uzupełnić pomoce dydaktyczne o brakujące elementy lub naprawić te, które ucierpiały podczas zajęć lekcyjnych i wymagają wymiany.

Szkolna drukarka 3D to nie tylko możliwość drukowania figur geometrycznych, modeli historycznych budowli czy zabawnych postaci. Dzięki zastosowaniu wytrzymałego materiału PLE (z którego najczęściej powstają wydruki 3D) możliwe jest tworzenie trwałych przedmiotów czy też pojedynczych elementów, które mogą stać się częściami zamiennymi zniszczonych lub wyeksploatowanych pomocy dydaktycznych.
A więc po co drukarka 3D?

Z pewnością argumentów przemawiających za wykorzystaniem technologii druku 3D w szkole jest więcej. Omówione w artykule przypadki stanowią jedynie najczęściej spotykane wykorzystania drukarek 3D w edukacji. Można uznać, iż wydruki 3D mają bardzo szerokie zastosowanie w procesie dydaktycznym, a praktyczne wykorzystanie zarówno drukarki 3D, jak i wydrukowanych modeli jest zależne jedynie od pomysłowości nauczycieli i samych uczniów.

Proste jak … obsługa drukarki 3D

Mimo tego że druk 3D jest dopiero od niedawna powszechnie dostępny to wokół niego zdążyło już narosnąć sporo mitów. Jednym z nich jest przekonanie, że obsługa drukarki 3D jest trudna. Jeśli uważasz, że obsługa podstawowych funkcji komputera, tabletu lub smartfonu jest prosta i świetnie sobie z nią radzisz, to z obsługą drukarki 3D pójdzie Tobie równie łatwo.

Choć drukarkę 3D można uznać za jeden z przełomowych wynalazków, który dał wiele nowych możliwości, to jej podstawowa obsługa jest zaskakująco intuicyjna. Korzystając z drukarki Banach 3D cały proces drukowania sprowadza się do trzech prostych kroków.
1. Wybór projektu 3D

Wybór odpowiedniego projektu 3D jest najważniejszym elementem zapewniającym prawidłowe wydrukowanie modelu. W celu ułatwienia pracy z naszą drukarką (Banach 3D) i skutecznego wydrukowania przygotowaliśmy bazę gotowych projektów 3D (bazę projektów znajdziesz tutaj) [link do podstrony z projektami]. Wszystkie projekty znajdujące się w naszym serwisie zostały skonfigurowane w taki sposób, by umożliwić 100% skuteczność wydruków z wykorzystaniem drukarki Banach 3D bez konieczności modyfikowania projektów.
2. Przygotowanie drukarki

Po wyborze odpowiedniego projektu 3D z serwisu banach3d.pl kolejnym krokiem jest umieszczenie projektu na karcie pamięci SD, a następnie wsunięcie jej do portu znajdującego się po lewej stronie drukarki Banach 3D. Teraz wystarczy uruchomić urządzenie, wybrać z menu opcję „Druk” i projekt 3D, który został zapisany na włożonej do drukarki karcie pamięci.
3. Ostrożność i odrobina cierpliwości

Budowa drukarki 3D została zaprojektowana w taki sposób, by zapewnić bezpieczeństwo i ograniczyć możliwość fizycznej ingerencji podczas pracy drukarki. Mimo to należy zachować ostrożność i nie dotykać ruchomych elementów ani drukowanych przedmiotów. Głowica drukarki rozgrzewa się do ponad 200 stopni Celsjusza a stół do około 70 stopni. Należy unikać kontaktu z tymi elementami zarówno w trakcie pracy drukarki, jak i krótko po zakończeniu jej pracy.

W zależności od wielkości wybranego projektu czas wydruku może zająć od kilkunastu minut do paru godzin. Dlatego planując wdrukowanie projektu 3D warto zwrócić uwagę na szacowany czas wydruku i zaplanować go w taki sposób, by materiały zdążyły się wydrukować zanim rozpoczniemy zajęcia lekcyjne.